The generative nature of the measurement unit in the medieval creative process. The design of San Francesco convent in Arezzo

Stefano Giannetti

Abstract


Comparing a 13th century parchment and a survey of the corresponding finished building offers a rare chance to investigate medieval construction and creative processes, as well as the way the design is translated into a building. A journey was taken back in time from the object to the design, and from the design to the project aims, based on an analysis of the unit of measurement. This reverse process revealed that the unit of measurement takes on two different values during the creative process: an absolute value when translating the drawing into a building, and a proportional value in the formation of geometric relationships within the drawing. Since, on the basis of this analysis, it can be concluded that two different units of measurement produce two different buildings, it is clear that measurement, as well as guaranteeing coherence within the creative process of architecture, is also one of the main sources of the rules that forge architecture.


Keywords


creative process; design; middle ages; mendicant orders architecture

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Ascani, Valerio (1997), Il trecento disegnato. Le basi progettuali dell’architettura gotica in Italia, Viella, Roma.

Bartoli, Maria Teresa (1997), Le ragioni geometriche del segno architettonico, Alinea Editrice, Firenze.

Bartoli, Maria Teresa (1998), Il modulo progettuale di Orsanmichele a Firenze, in Disegnare idee immagini, 16

Bartoli, Maria Teresa (2007), Musso e non quadro. La strana figura di Palazzo Vecchio dal suo rilievo, Edifir, Firenze.

Bartoli, Maria Teresa (2009), Santa Maria Novella a Firenze, Algoritmi della scolastica per l’architettura, Edifir, Firenze.

Borgherini, Malvina (2001), Disegno e progetto nel cantiere medievale. Esempi toscani del XIV secolo, Marsilio, Venezia.

Boyer, Carl B (2010), Storia della matematica, Oscar Mondadori, Milano

Centauro, Giuseppe (1990), Dipinti murali di Piero della Francesca. La Basilica di San Francesco: indagini su sette secoli, Electa, Milano.

Centauro, Giuseppe (1993), a cura di, Piero della Francesca ad Arezzo : atti del Convegno Internazionale di Studi. Arezzo, 7-10 marzo 1990, Marsilio, Venezia.

Cherubini, Giovanni, Franceschi, Franco, Barlucchi, Andrea & Firpo, Giulio (2012), Arezzo nel Medioevo, Bretschneider Editore, Roma

Franchetti Pardo, Vittorio (1986) Arezzo, Laterza, Bari.

Giannetti, Stefano (2011), La chiesa basso-medievale, in Bartoli, M. T., Dal gotico oltre la maniera. Gli architetti di Ognissanti a Firenze, Edifir, Firenze.

Giannetti, Stefano (2012), in Bertocci Stefano e Parrinello Sandro, a cura di, Architettura Eremitica Sistemi Progettuali e Paesaggi Culturali: atti del terzo Convegno Internazionale di Studi, Camaldoli 21-23 settembre 2012, Edifir, Firenze

Panofsky, Erwin (1951), Architettura gotica e filosofia scolastica, Abscondita, Milan

Salmi, Mario (1951), San Domenico e San Francesco di Arezzo, Del Turco, Roma

Salmi, Mario (1960) Lumini, Umberto, La chiesa inferiore di San Francesco di Arezzo, De Luca editore, Roma.

Schenkluhn, Wolfgang (2003), Architettura degli Ordini Mendicanti. Lo stile architettonico dei domenicani e dei francescani in Europa, EFR, Milano.

Steffens, Franz (1910) Paléographie latine, Trèves, Paris.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015

DISEGNARECON
ISSN 1828 5961
Registration at L'Aquila Law Court no 3/15 on 29th June, 2015.
Indexed in SCOPUS. Diamond Open Access. All papers are subjected to double blind peer review system by qualified reviewers.

Journal founded by Roberto Mingucci