Cover Image

Digital museums of the imagined architecture: an integrated approach to the definition of cultural heritage’s knowledge paths

Aldo R.D. Accardi, Stefano Chiarenza, Rosalinda Inglisa, Noemi Scarpato

Abstract


The aim of this work is to highlight a multidisciplinary approach to define new ways of knowledge of architectures and urban contexts that were drawn but never built. In particular, the focus is on a set of 18th century representations, created in the field of scenic illusion. The work was firstly carried out in order to define the structure of a Digital Museum Ontology, a complex semantic resource able to store documents of various typologies. Then, it was elaborated a digital museum project, which starting from existing images will introduce to an interactive way of experiencing the heritage in question. This experimentation has the intent of finding a best practice for the creation of virtual exhibitions.

 

Keywords


exhibition design; ontology; virtual modelling; Galli Bibiena

References


Accardi, A.R.D. (2011). Il riuso della preesistenza ed il progetto di allestimento. In A.R.D. Accardi, & M.C. Ruggieri, Prospettive per un museo archeologico: il caso di Modica (p. 11-40). Quaderno n. 5 di Allestimento e Museografia e Architettura degli Interni. Palermo: Offset Studio.

Andersen, K. (2007). The Geometry of an Art. New York: Springer Science+Business Media, LLC.

Bentini, J. (2000). I Bibiena: la meraviglia in prospettiva. In D. Lenzi, (ed.). I Bibiena, una famiglia europea (p. 13-6). Venezia: Marsilio.

Biagetti, M. T. (2016). Un modello ontologico per l'integrazione delle informazioni del patrimonio culturale: CIDOC-CRM. Italian Journal of Library & Information Science, 7(3).

Carman, J. (2002). Archaeology&Heritage, London-New York: Continuum.

Chatterjee, H. (2008). Touch in Museums: Policy and Practice in Object Handling, New York: Berg Publishers.

Chiarenza, S. (2016). Architecture and Perspective in the Set Drawings of the Galli Bibiena. Nexus Network Journal, 18(3), 723-742.

European Commission. (2006). Commission recommendation of 24 August 2006 on the digitisation and online accessibility of cultural material and digital preservation.Comunidades Europeas,2006/585/E(7), 28–30. Retrieved from http://ec.europa.eu/information_society/activities/digital_libraries/doc/recommendation/recom28nov_all_versions/en.pdf

Cusatelli, G. (2002). Forme letterarie e culturali. In D. Gallingani (ed.). I Bibiena, una famiglia in scena: da Bologna all'Europa (p. 31-34). Firenze: Alinea.

Falk, J. H.& Dierking, L. D. (2000). Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning. Lanham: Altamira Press, Rowman & Littlefield.

Farneti, F., & Lenzi, D. (2005). Realtà e illusione nell'architettura dipinta: quadraturismo e grande decorazione nella pittura di età barocca. Firenze: Alinea.

Galli Bibiena, F. (1711). L’Architettura Civile preparata su la Geometria e ridotta alla prospettiva. Parma: per Paolo Monti.

Galligani, D. (2002). I Bibiena: una famiglia in scena, da Bologna all’Europa. Firenze: Alinea.

Giordano, A. (2014). La Città Dipinta di Canaletto tra Espansione dello Spazio e Visioni Dinamiche. In A. Buccaro & C. De Seta (eds.). Città Mediterranee in Trasformazione. Identità e Immagine del Paesaggio Urbano tra Sette e Novecento (pp. 613-622). Napoli: Edizioni Scientifiche Italiane.

Hernández, F.R. (2008, September). Building a cultural heritage ontology for Cantabria. Annual Conference of CIDOC, (p. 1-14).

Hyvönen, E. (2012). Publishing and using cultural heritage linked data on the semantic web. Synthesis Lectures on the Semantic Web: Theory and Technology, 2(1), 1-159.

Levy, P. (1997). Il virtuale. Milano: Cortina.

Lord, B. (2007). The Manual of Museum Learning. Edited by Barry Lord. Playmounth: Altamira Press.

Mazzanti, P. (2016). Innovazione e musei digitali del 21esimo secolo. In Il Giornale delle Fondazioni, Torino: Umberto Allemandi Editore. Doc. online from: www.ilgiornaledellefondazioni.com, 25/06/2016.

Maggio, F. (2014). Immagini di una città possibile. In A. Buccaro, & C. De Seta (eds.). Città Mediterranee in Trasformazione. Identità e Immagine del Paesaggio Urbano tra Sette e Novecento (pp. 593-602). Napoli: Edizioni Scientifiche Italiane.

McLuhan, M. (1964). Understanding Media: The extensions of Man. London-New York: Routledge.

Muraro, M.T., & Polovedo E. (eds). (2008). Disegni teatrali dei Bibiena. Vicenza: Neri Pozza.

Noardo, F. ( 2016). Architectural heritage ontology concepts and some practical issues. In 2nd International Conference on Geographical Information Systems Theory, Applications and Management, GISTAM 2016. Roma.

Perrelli, F. (2013). Storia della scenografia. Dall'antichità al XXI secolo. Roma: Carocci editore.

Pomian, K. (1997). L’heure des “Annales”. In P. Nora, Le lieux de mémoire (vol. 1 pp. 903-952). Paris: Gallimard.

Riccòmini, E. (2000). Il Barocco in geometria. Un paio di considerazioni sui Bibiena. In D. Lenzi (ed.), I Bibiena, una famiglia europea. Venezia: Marsilio, (p. 75-8).

Ruggieri, M.C. (2010). Persone e oggetti nei musei archeologici: casi di studio recenti. In A. Sposito (ed.). Agathòn 2010 (p. 31). Palermo: Offset.

Zipsane, E. (2007). Cultural Heritage Learning and Other Learning Concepts, NCK.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017

DISEGNARECON
ISSN 1828 5961
Registration at L'Aquila Law Court no 3/15 on 29th June, 2015.
Indexed in SCOPUS. Diamond Open Access. All papers are subjected to double blind peer review process by qualified reviewers.

Journal founded by Roberto Mingucci