Cover Image

Drawings guardians of memories

Alessia Garozzo, Francesco Maggio

Abstract


This study, starting from the representations of a number of projects kept in Palermo in public and private archives, seeks to highlight their role not only in the knowledge of little-known architecture, but above all their value as custodians of memory and bearers of knowledge. “The architecture in the drawer”, that which remains on paper and not debased by compromises, not only takes on a “material” value but above all an ethical value because making visible the thought and operative practice of an architectural scholar is a moral act.
Analytical and critical redesign, in this sense, contributes with its natural slowness, which is synonymous with reflection, to nourishing knowledge of the project, of making architecture, of compositional and figurative processes and, last but not least, of the constituent principles of an architectural thought.
Through the analysis of a number of drawings preserved in two archives containing projects by Salvatore Caronia Roberti and Salvatore Cardella, the aim is to show part of the points of a timeline, in this case coinciding, describing themes and modes of architecture making in Palermo, with the awareness that many significant passages are left out.
Thus a drawing of a timeline, open and welcoming, which however identifies two substantial points in its development; two graphical stages that may constitute further reflections that assist architectural historiography and above all the knowledge of what has often been relegated to an unknown fate.

DOI: https://doi.org/10.20365/disegnarecon.31.2023.9 


Keywords


Representation; Project; Archives; Redrawing; Memory

Full Text:

PDF

References


Accascina, M. (1940). Le mostre di architettura retrospettiva e sindacale di architettura a Palermo. Architettura. Rivista del Sindacato Nazionale Fascista Architetti, XIX (1940), I.

Barbera, P. (2002) L’architettura in Sicilia tra le due guerre. Palermo: Sellerio.

Barucci, C. (Eds.) (2002). I progetti per le chiese della diocesi di Messina nel concorso del 1932. Rome: Gangemi Editore.

Cardella, S. (1926). Estetica dell’architettura. Palermo: Edizioni Il Tempio.

Cardella, S. (1931). Il Rinnovamento dell’architettura. Milan: Edizioni Corbaccio.

Cardella, S. (1931). La chiesa della Madonna dei Miracoli in Palermo: studi e rilievi di architettura cinquecentesca siciliana. Palermo: Boccone del Povero.

Cardella, S. (1932). Relazione sui progetti presentati al Concorso per le Chiese di Messina. Palermo: (s.e.).

Cardella, S. (1982). Una vita in trincea. In O. Ajesi & M. Santapà (Eds.), Il pensiero di un architetto (pp. 19-24). Palermo: Cooperativa Centro Stampa Siciliana.

Caronia Roberti S. (1924). L’ingresso monumentale della via Roma. Panormus, Jan-Dec 1924.

Fundarò A.M. (1996). Mondello. Cent’anni di storia. Palermo: Edizioni Guida.

Maggio, F. (2005). La casa-studio di Salvatore Cardella. Palermo: Grafill.

Maggio, F. (2006). Analisi grafica di un’opera di Salvatore Caronia Roberti. Palazzo Rindone a Catania. Ikhnos, no. 4/2006.

Marcenò G. (1988). La “restaurazione” della classicità nel disegno degli anni ‘30. (Doctoral dissertation). University of Palermo, Italy.

Mauro E. (1987). Caronia Roberti Salvatore. In R. Bossaglia (Ed.), Archivi del liberty italiano. Architettura (p. 564). Milan: Franco Angeli.

Márquez García G. (1968). Cent’anni di solitudine. Milan: Feltrinelli.

Pagliaro, M.T.A. (2013). I progetti di Salvatore Cardella al concorso per le chiese della Diocesi di Messina. (Thesis). University of Palermo, Italy.

Pirrone G. (1971). Palermo. Architettura del XX secolo. Genoa: Vitali e Ghianda.

Reichlin, B. (1979). L’assonometria come progetto. Lotus International, No 22, pp. 82-93.

Riggi, R. (2005). Salvatore Cardella fra avanguardia e mistica soggettivista: i progetti per i concorsi di architettura del Ventennio. (Doctoral dissertation). University of Palermo, Italy.

Rossi Barbera, G. (1926). L’architetto-pittore Salvatore Cardella. Il Tempio. Giornale d’arte, no. 3-4, p. 2.

Ruggieri Tricoli M.C. (1987). Salvatore Caronia Roberti Architetto. Palermo: Edizioni Grifo.

Sessa, E. (1997). Il palazzo del Banco di Sicilia a Palermo. Quasar, no. 17/1997.

Sessa, E. (2014). Salvatore Cardella e il Futurismo in Sicilia. In M. Giacomelli, E. Godoli, A. Pelosi (Eds). Il Manifesto dell’Architettura Futurista di Sant’Elia e la sua eredità (pp. 137-158). Mantua: Universitas Studiorum S.r.L.

Villa, M. (2008). Lettura grafica del Banco di Sicilia a Palermo di Salvatore Caronia Roberti. (Doctoral dissertation). University of Catania, Italy.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Alessia Garozzo, Francesco Maggio

DISEGNARECON
ISSN 1828 5961
Registration at L'Aquila Law Court no 3/15 on 29th June, 2015.
Indexed in SCOPUS. Diamond Open Access. All papers are subjected to double blind peer review process by qualified reviewers.

Journal founded by Roberto Mingucci